Terug naar overzicht

Top 5 wintervitaminen

Top 5 wintervitaminen
Flinndal
4/12/2013
0 Reacties

Winter vitaminen

De winter is in aantocht en dat betekent sneeuw, regen, wind en koude temperaturen. In die periodes kunt u wel wat extra weerstand gebruiken. Lees hier onze top vijf wintervitaminen.

1. Vitamine C
Vitamine C wordt ook wel de weerstandsvitamine genoemd. Dat is niet zo gek want vitamine C speelt een belangrijke rol voor uw weerstand. Het beïnvloedt namelijk de vorming van antilichamen, die van belang zijn voor het in stand houden van een gezond immuunsysteem. Maar naast de weerstand speelt het ook nog een rol in tal van andere processen in uw lichaam.

Beschermt tegen vrije radicalen Manderijn tijdens de winter
Vitamine C is een antioxidant en deze beschermen de gezonde cellen in het lichaam tegen vrije radicalen. Vrije radicalen ontstaan door schadelijke invloeden van buitenaf zoals ongezond eten, luchtvervuiling, te veel zonlicht of stress.

Voor botten, bloedvaten en de huid
Vitamine C is ook van belang voor de vorming van collageen en collageen zorgt er weer voor dat de huid stevig en elastisch blijft. Ook is collageen van belang voor de opbouw en de structuur van weefsel in de bloedvaten, spierpezen, kraakbeen, tandvlees, botten en de huid.

Extra energie
Vitamine C helpt mee bij het vrijmaken van energie. Als u weinig vitamine C binnenkrijgt kunt u zich vermoeid gaan voelen.

Bevordert de opname van ijzer
Vitamine C zorgt er ook voor dat ijzer beter door uw lichaam wordt opgenomen.

2. Vitamine D
De meeste vitamine D maakt uw huid aan met behulp van zonlicht. Tijdens de winter ervaren veel mensen een winterdip. Dat kan komen omdat de zon onvoldoende kracht heeft voor de aanmaak van vitamine D. Ook zijn we in de winter vaak warm gekleed en is alles bedekt met handschoenen, mutsen en sjaals. Zo heeft onze huid weinig kans om voldoende vitamine D op te nemen. Een aanvulling is dan zinvol.

Voor sterke botten en tanden
Vitamine D is onder ander nodig voor sterke botten en tanden want het zorgt ervoor dat er voldoende kalk in de botten blijft. Bij kinderen zorgt vitamine D ervoor dat calcium en fosfor uit voeding in de botten en tanden wordt vastgelegd.

Extra weerstand en soepele spieren
Ook voor een goede spierfunctie is vitamine D belangrijk. Een tekort kan leiden tot spierzwakte. Daarnaast zijn er een groepje peptiden (aminozuren) die de invloed van schadelijke stoffen tegen gaan. Juist vitamine D stimuleert de aanmaak van deze peptiden en draag zo ook bij aan de weerstand.

3. Vitamine B
Alle acht B-vitaminen samen worden het vitamine B-complex genoemd. Deze spelen een grote rol in de energiehuishouding van het lichaam. Maar ook heeft elke B-vitamine een eigen taak in het lichaam. In de winterperiode wordt het laat licht en snel donker waardoor de energie om iets te doen na het werk soms ver te zoeken is. Vitamine B helpt u onder andere aan meer energie.

Weerstand en bloedWinter vitaminen Spinazi
Vitamine B6, B11 en B12 zijn nodig voor de weerstand maar hebben ook een rol bij het maken van bloed.

Haar, huid en slijmvliezen
Vitamine B8 is goed voor uw haar en samen met B2 en B3 ook voor je huid en slijmvliezen.

Zenuwen, hart en spijsvertering
B1, B2, B3 en B6 zijn alle vier van belang voor uw zenuwen. B1 is ook goed voor uw hart en spijsvertering en B2 is goed voor uw ogen.

Denkvermogen en stofwisseling
Tot slot zijn vitamine B1, B3, B5, B6, B11 (foliumzuur) en B12 goed voor het denkvermogen en spelen vitamine B5 en B6 nog een rol bij de stofwisseling en de productie van bepaalde hormonen.

4. Vitamine A
Vitamine A zorgt voor de aanmaak van witte bloedcellen en zo speelt het een rol bij de weerstand. Deze weerstandsvitamine is daarnaast ook nodig bij de groei, het gezichtsvermogen en de gezondheid van huid en tandvlees.

5. Vitamine E
Vitamine E is net als vitamine C een antioxidant en helpt uw lichaam te beschermen tegen vrije radicalen. Daarnaast speelt het een rol bij het in stand houden van spier- en andere weefsels en de aanmaak van rode bloedcellen.

Wat doet u om aan voldoende vitaminen te komen tijdens de wintermaanden?

Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{ product.name }}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}} € {{product.ab_price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Het verschil tussen cafeïne en theïne

De woorden cafeïne en theïne heeft u vast weleens voorbij horen komen. Maar weet u eigenlijk wat het verschil is? Het is een interessant verhaal en wij geven u graag het verlossende antwoord.

Lees meer Lees meer

Hoe oud u ook bent, blijf bewegen!

Bij het ouder worden, kan het bewegen lastiger worden. Toch is beweging een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl. Wij vertellen u graag waarom beweging belangrijk is én hoe u het makkelijker kan maken.

Lees meer Lees meer

Waarom vruchtensap geen goed idee is

Vruchtensap gezond? Hoe zit het met de suikers in vruchtensappen? Wij leggen u uit waarom vruchtensap geen goed idee is.

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"Top 5 wintervitaminen"
Deze naam wordt op onze site getoond bij de opmerking of vraag
E-mailadres wordt niet getoond bij de opmerking of vraag
Je krijgt uiterlijk binnen twee werkdagen per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Reacties

Dit blogartikel heeft nog geen reacties