Wat maakt wintergroenten zo gezond?


Maag

De winter is dé tijd voor stamppot, stoofpot of soep. Lekker met typische wintergroenten zoals boerenkool, spruitjes, witlof, rode kool of prei van eigen bodem. Ze zitten vol met voedingsstoffen waardoor u snel de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten binnenkrijgt. Lees meer over deze 5 wintergroenten en ontdek welke voedingsstoffen ze bevatten.



1. Boerenkool

Boerenkool is een typisch Hollands bladgewas en staat al lange tijd in de kookboeken. Boerenkool wordt ook wel gezien als een superfood vanwege het hoge gehalte aan vitamine A, B11, C en vezels. Verder bevat het de mineralen natrium, kalium, calcium, magnesium en fosfor. De donkergroene kleur van de bladeren bepaalt vaak de kwaliteit van de boerenkool. Boerenkool wordt lekkerder gevonden als de vorst eroverheen is geweest. Dit komt doordat bij temperatuurdaling de groente meer suikers opneemt, wat bevorderlijk is voor de smaak. Het is een groente die veel gegeten wordt als stamppot met aardappelen en rookworst.


2. Spruitjes

Spruitjes zijn kleine kooltjes die niet door iedereen gewaardeerd worden, omdat ze bitter van smaak zijn. Vooral onder kinderen is deze groente niet populair. Spruitjes zijn voor het eerst in de omgeving van België gezien en worden daarom ook wel ‘Brussel sprouts’ genoemd. Spruitjes bevatten onder andere veel vitamine A, B6, B11, C, kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium, zink en vezels. Belangrijk is om ze ongeveer 5 tot 10 minuten te koken (beetgaar), waardoor de goede voedingsstoffen behouden blijven en de smaak lekker blijft.


3. Rode kool

De rode kool is één van de oudste koolsoorten. De blauwrode kleur wordt veroorzaakt door de natuurlijke kleurstof antocyaan, die bovendien werkt als een antioxidant. Bij het kopen van rode kool is het belangrijk te letten op de krop en de kleur. Wanneer de krop min of meer gesloten is en een dieppaars glanzende huid heeft is het een vers product. Ook door te voelen weet u of de rode kool vers is. Hij voelt dan stevig en de bladeren zijn knapperig. Rode kool kunt u rauw eten, maar is ook heerlijk in een stamppotje of in een salade. Het bevat onder andere vezels, vitamine B11, C, E en K en de mineralen ijzer, kalium, fosfor, magnesium en calcium. Kook de kool niet te lang om de voedingsstoffen en de smaak te behouden.


4. Witlof

Witlof heeft net als spruitjes een bittere smaak, waardoor u er vaak even aan moet wennen. Het is een bladgroente en wordt ook wel Brussels lof genoemd, omdat het ontdekt zou zijn door iemand uit Brussel. Witlof bestaat ongeveer 90% uit vocht, bevat veel vitamine C en B11 en verder ook vezels en mineralen zoals kalium, fosfor, magnesium en calcium. Witlof is verkrijgbaar vanaf oktober tot en met april.


5. Prei

Prei is familie van de ui. Er zijn meerdere soorten zoals de zomerprei en de winterprei. De winterprei is dikker en steviger dan de zomerprei en komt voornamelijk uit eigen land. U kunt de hele prei eten, dus niet alleen het lichtgroene gedeelte maar ook het donkergroene gedeelte van de prei. In het donkergroene gedeelte zitten overigens de meeste vitaminen en mineralen. Prei bevat veel vitamine B11 en vitamine C en de mineralen kalium, calcium, fosfor en magnesium. Prei is verder de enige groente waar wat vet in zit, namelijk 0,3 gram per 100 gram. Winterprei wordt geoogst van december tot en met maart.





Lees ook:

Groenten zitten vol met verschillende voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen, waarvan een aantal ook als antioxidant actief zijn in het lichaam. Wat zijn antioxidanten, waarom zijn ze belangrijk en in welke 10 groenten vindt u de meeste antioxidanten? Lees meer

Met warmer weer in het vooruitzicht is deze salade een heerlijke lichte maaltijd. Kijk snel op ons blog voor een lekker recept. Lees meer

Quinoa heeft een heerlijke nootachtige smaak en is de basis voor deze vegetarische salade met heel veel verse kruiden en groene groenten. Proef de lente! Lees meer

Geef een reactie op: Wat maakt wintergroenten zo gezond?

U gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

U gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen u graag om elke dag opnieuw het beste uit uzelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.