Vitamine A (Retinol)

De weerstand
Vitamine A stimuleert de aanmaak van T-cellen in het bloed en deze zorgen voor een goed werkend immuunsysteem.

Het gezichtsvermogen
Zonder vitamine A kan het netvlies haar functie niet goed uitoefenen en ontstaat nachtblindheid. Ook het hoornvlies heeft voldoende vitamine A nodig uit traanvocht om goed te kunnen blijven functioneren.

De huid
Vitamine A draagt bij aan het behoud van een gezonde huid en slijmvliezen. Dat komt omdat het een gunstige invloed heeft op de epitheelcellen. Dit zijn de cellen die de bovenste laag van de huid en de slijmvliezen afdekken en beschermen.

IJzerstofwisseling
Een tekort aan vitamine A leidt ertoe dat er onvoldoende ijzer uit de opgeslagen lichaamsvoorraad gehaald kan worden als dat nodig is.

Celdifferentiatie
Celdifferentiatie is het proces waarbij een nog niet gespecialiseerde cel verandert in een gespecialiseerde cel, om zo een eigen taak te kunnen uitvoeren. Vitamine A heeft vooral invloed op de celdifferentiatie van (epitheel)cellen die zich in de luchtwegen bevinden.

Hoeveel hebt u nodig en waar zit het in?
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine A is 800 mcg.

De maximaal veilige hoeveelheid is 3000 mcg per dag.

Vitamine A krijgt u uit voeding vooral binnen via margarine, halvarine, bak/braadproducten, lever, leverworst, melk kaas, ei(-dooier), wortels, broccoli, boerenkool, spinazie, abrikozen, mango’s en mandarijnen. Een portie lever bevat ongeveer 8000 mcg vitamine A, Een grote lepel wortels 400 mcg en margarine (voor 1 snee brood) 40 mcg.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen u graag om elke dag opnieuw het beste uit uzelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.