Gratis verzending - 30 dagen kosteloos terugsturen - Snel thuisbezorgd - Past in de brievenbus

Conditie opbouwen hoe doet u dat

Hoe bouwt u conditie op

Niet alleen topsporters hebben een goede conditie, zelf kunt u ook conditie opbouwen. Maar wat is conditie precies?

Wat is conditie?
Conditie wordt bepaald aan de hand van vijf eigenschappen. Deze eigenschappen zijn: lenigheid, (spier)kracht, uithoudingsvermogen, coördinatie en snelheid. Als al deze vijf eigenschappen slecht ontwikkeld zijn, dan hebt u een slechte conditie. Soms is of meerdere van deze eigenschappen beter ontwikkeld dan de anderen. Sporten beïnvloedt deze eigenschappen, maar iedere sport heeft zijn eigen invloed. Bij het hardlopen is bijvoorbeeld het uithoudingsvermogen beter ontwikkeld, en dansers hebben vaak een betere coördinatie.

Hoe werkt conditie
Uw conditie of uithoudingsvermogen hebben ook te maken met de conditie van uw hart en longen. Als uw hart en longen goed werken dan nemen ze meer zuurstof op. De zuurstof komt in het bloed terecht dat vervolgens getransporteerd wordt naar de spieren.
En hoe sterker uw hart, des te krachtiger het bloed door uw lichaam wordt gepompt waardoor uw spieren meer zuurstof opnemen. Als spieren meer zuurstof opnemen zijn ze langer in staat om een bepaalde oefening vol te houden zonder vermoeid te raken. Zo merkt u of u een goede conditie hebt.

Voordelen van een goede conditie
- Een goede conditie verbetert de opname van zuurstof
- Zorgt ervoor dat je oefeningen langer volhoudt
- Zorgt ervoor dat de stofwisseling sneller gaat werken
- Helpt bij de afvoer van afvalstoffen (melkzuur)

Conditie opbouwen door cardiotraining
Slechts een aantal mensen bereiken de Olympische Spelen met hun sport, maar conditie is iets dat u zelf gemakkelijk kunt opbouwen en waar u geen topsporter voor hoeft te zijn. Conditie is iets dat u van nature hebt maaru kunt deze ook verbeteren door te bewegen en te sporten. Let er wel op dat u niet te fanatiek aan de slag gaat. Als u net begint met sporten zijn uw spieren niet gewend aan de bewegingen waardoor u kans hebt op een overbelastingsblessure. Bouw het dus rustig op.

Cardiotraining
Cardiotraining zijn langdurige oefeningen op een matige intensiteit waarmee u uw uithoudingsvermogen traint. Welke lichaamsbeweging u maakt, maakt niet uit, zo kunt u stevig wandelen, hardlopen, zwemmen of in de sportschool op een crosstrainer bezig zijn. Door op deze manier te trainen verhoogt het zuurstofgehalte in uw bloed. Voordat u aan een cardiotraining begint moet u weten wat uw maximale hartritme is. Dit ritme kunt u uitrekenen met de volgende rekensom: 220 minus uw leeftijd. Als u bijvoorbeeld 35 jaar bent dan is uw maximale hartritme 220 – 35 = 185. Met een cardiotraining zit u tussen de 55 en 75% van uw maximale hartritme.
Probeer tijdens deze oefeningen ook de intensiteit af te wisselen. Een interval training is een goede manier om conditie op te bouwen. Probeer met hardlopen bijvoorbeeld 1 minuut te versnellen en vervolgens 2 minuten te herstellen door langzamer te lopen. Op die manier traint u uw hart om zich snel aan te passen wanneer er meer zuurstof nodig is voor het lichaam.

En geef natuurlijk niet te snel op. Resultaat hebt u niet na een keer trainen. Houd vol en voor u het weet hebt u een goede conditie.


Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.be gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen u graag om elke dag opnieuw het beste uit uzelf te halen!