Is fruit rijk aan eiwitten?


Echinacea

Het is al vaak gezegd: dierlijke producten bevatten veel eiwitten. Daarom hebben mensen die vlees eten minder moeite om voldoende eiwitten binnen te krijgen dan vegetariërs (en vooral veganisten). Maar los van vlees, vis en eieren zijn er ook verschillende fruitsoorten die eiwitten bevatten. Welke zijn dit en kan fruit gerekend worden tot eiwitrijk voedsel?


Wat zijn eiwitten?

Allereerst zullen we kort uitleggen wat eiwitten precies zijn. Eiwitten worden ook wel proteïnen genoemd. Eiwitten zijn een bouwsteen van weefsels en cellen. Elke cel in uw lichaam bevat eiwit. Dus ook de spiercellen, cellen van organen, het zenuwstelsel en de botten.


Aminozuren

We bestaan gemiddeld voor 12 kilo uit eiwit, dat wordt opgebouwd uit aminozuren. Aminozuren kunt u daarom ook wel zien als de bouwsteen van de eiwitten in lichaamscellen. Er zijn in totaal 22 aminozuren, waarvan er 9 essentieel zijn. Dit betekent dat het lichaam ze niet zelf kan aanmaken, maar we ze uit voeding moeten halen.


Plantaardige en dierlijke eiwitten

Er zijn plantaardige en dierlijke eiwitten. Dierlijke eiwitten vindt u vooral in vlees, vis, melk, kaas en eieren. Eieren en (koe)melk bevatten het meeste eiwit. Plantaardige eiwitten zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten zoals kikkererwten en linzen, noten, zeewier zoals spirulina of chlorella en paddenstoelen.

De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om dagelijks per kilogram lichaamsgewicht 0,8 gram eiwit binnen te krijgen. Sommige groepen hebben iets meer nodig, zoals kinderen, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en vegetariërs of veganisten. Bij deze laatste groep ontstaat de verhoogde behoefte doordat plantaardig eiwit minder essentiële aminozuren bevat dan dierlijk eiwit. Daarom is het ook zo belangrijk om verschillende bronnen van eiwitten te eten, om zo alle essentiële aminozuren binnen te krijgen.

Bovendien heeft dierlijk eiwit een hogere biologische waarde. Dit betekent dat eiwitten uit dierlijke producten meer lijken op ons lichaamseigen eiwit dan het eiwit uit plantaardige bronnen, waardoor ze beter door het lichaam opgenomen kunnen worden.

Tip: Bent u vegetariër? Soja is het enige plantaardige voedingsmiddel dat voldoende verschillende aminozuren bevat.


Fruit en eiwitten

Het gehalte eiwitten in fruit is niet hoog en daarom kan fruit niet tot de eiwitrijke voeding worden gerekend. Wel zijn er een aantal fruitsoorten die eiwitten bevatten. In de onderstaande tabel vindt u de hoeveelheid per 100 gram.

Fruitsoort Gemiddelde per 100 gram
Avocado 2 gram
Banaan 1 gram
Mandarijn1 gram
Sinaasappel 1 gram
Kiwi 1 gram
Meloen 1 gram
Mango 1 gram
Bessen 1 gram




Lees ook:

Zodra de eerste zonnestralen tevoorschijn komen en de temperatuur het toelaat zetten we massaal met z’n allen de barbecue weer aan. De combinatie van lekker eten en gezelligheid staat garant voor een heerlijke avond in de buitenlucht. Lees meer

We krijgen ongemerkt dagelijks teveel zout binnen. Welke producten zijn de boosdoeners en hoe kunt u uw zoutinname beperken? Lees meer

Groenten leveren weinig calorieën en bevatten veel voedingsstoffen zoals vezels, vitaminen en mineralen. In ons blog vindt u vijf typische herfstgroenten en leggen we uit waarom ze zo gezond zijn. Lees meer

Geef een reactie op: Is fruit rijk aan eiwitten?

U gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

U gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen u graag om elke dag opnieuw het beste uit uzelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.