De voordelen van minder vlees eten


Minder vlees

Het is een actueel topic; het wel of niet eten van vlees. In de recent uitgebrachte Voedingsdriehoek wordt dan ook aanbevolen om meer plantaardige voeding dan dierlijke voeding te eten. Dit is niet alleen belangrijk voor onze gezondheid, maar ook noodzakelijk om de doelstellingen voor het verminderen van de uitstoot van broeikaseffecten uit het klimaatakkoord van Parijs te halen.


Bent u bereid om minder vlees te eten? Lees verder voor meer informatie over dit onderwerp.


We worden ons meer bewust van wat we eten

De laatste jaren is er een trend gaande waarbij we ons meer bewust worden van wat we eten. We willen graag zo puur mogelijk voedsel, waar zo min mogelijk onnatuurlijke stoffen aan toegevoegd zijn en waarbij het gehalte aan zout, vet en suiker laag is. Wat betreft vlees kiezen steeds meer mensen voor dierenwelzijn, omdat de laatste tijd regelmatig de misstanden uit de vleesproductie aan het licht komen. We willen dus met een goed gevoel en met oog op onze gezondheid kunnen genieten van ons voedsel.


We eten te veel vlees

Hoewel de meeste mensen weten dat het eten van te veel vlees slecht is voor de gezondheid, belastend is voor het milieu en door de massaproductie veel dieren in megastallen worden gehouden, eten we gemiddeld nog steeds meer vlees dan wordt geadviseerd. Als we terug in de tijd kijken, eet de Belg nog ruim 3 keer zoveel vlees uit een eeuw geleden. Per dag wordt gemiddeld 240 gram vlees gegeten. En dat terwijl in supermarkten steeds meer vegetarische producten te koop zijn. Waarom lukt het ons niet om minder vlees te eten?

Vleesproducten zijn tegenwoordig erg goedkoop, waardoor veel mensen het kunnen betalen om elke dag vlees te eten. Dit was vroeger anders, waardoor vlees iets bijzonders was dat u at bij speciale gelegenheden. Ook is vlees een belangrijk onderdeel van de Belgische cultuur waar veel mensen aan gewend zijn en dit moeilijk kunnen opgeven. Zij vinden een maaltijd zonder vlees niet compleet. Toch kunt u de eiwitten uit dierlijke producten prima uit plantaardige producten halen. Zelfs als uw als gezin met 2 personen besluit om 2 dagen in de week geen vlees te eten maakt u al verschil. Waarom zou u dan vast blijven houden aan elke dag vlees?


Dierenwelzijn en gezondheid doorslaggevend

De ING Bank heeft recent een onderzoek uitgevoerd onder 13.000 Europese consumenten over het eten van vlees. Hieruit blijkt dat Belgen respectievelijk dierenwelzijn en gezondheid doorslaggevend vinden bij de keuze voor het verminderen van de vleesconsumptie. Verder blijkt uit cijfers van de federale overheidsdienst Economie dat in België elk jaar gemiddeld 1,3 kilo minder vlees wordt gegeten. 


Goede alternatieven voor dierlijke eiwitten

De onlangs uitgebrachte Voedingsdriehoek stelt dat het belangrijk is om in verhouding meer plantaardige dan dierlijke voeding te eten. Voorbeelden zijn groenten, fruit, peulvruchten, ongezouten noten en zaden, duurzaam gevangen vis en sojaproducten. 

Hoe kunt u verantwoord minder vlees eten en toch de goede eiwitten binnenkrijgen? Dit lijkt lastiger dan het is, want peulvruchten zoals linzen, kikkererwten of sojabonen bijvoorbeeld zitten boordevol eiwitten. Kookt u op dit moment weinig met deze producten? Dan vindt u op internet genoeg recepten die u eens kunt proberen.

Ook noten zoals amandelen, pecannoten of walnoten zijn een goede keuze en erg lekker door een warme maaltijd. Verder zal u zich verbazen dat veel vleesvervangers in smaak veel overeenkomen met echt vlees. Het enige wat u hoeft te doen is het eens te proberen en te ervaren. En zoals bij elke verandering geldt, het heeft tijd nodig om te wennen aan een nieuw eetpatroon. Vindt u het lastig om minder vlees te eten? Begin dan eens bij 1 vleesvrije dag en breidt dit langzaam uit tot 2, 3 of 4 vleesvrije dagen. Dan zet u al een goede stap in de juiste richting.


Andere tips

  • Als vleesvervanger kunt u kip in een rijstgerecht vervangen voor tofu
  • Voor een broodje shoarma kunt u kiezen voor de vegetarische schoarma
  • Er is veganistisch gehakt beschikbaar voor door een pastasaus of groentegrecht


Lees ook:

In de herfst- en wintermaanden bent u eerder vatbaar voor virussen. Een goed moment om extra aandacht te besteden aan de weerstand. Wat is een verminderde weerstand en hoe hoe kunt u aan uw weerstand werken? Lees meer

Is vitamine C nog steeds dé weerstandsvitamine en zijn er nog andere vitaminen of mineralen belangrijk? Wij geven uitleg en tips zodat u dit nieuwe jaar goed kan beginnen. Lees meer

Met dit koude weer kunt u iedereen wel blij maken met een kopje warme soep. En wat is er lekkerder dan een pan zelfgemaakte soep? Wij helpen u op weg met recepten van 4 simpele en lekkere wintersoepen. Lees meer

Geef een reactie op: De voordelen van minder vlees eten

U gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

U gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen u graag om elke dag opnieuw het beste uit uzelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.