Bronnen van omega 3


GLA Omega 6

Er zijn meerdere soorten omega 3 vetzuren. De bekendste zijn EPA, DHA (die u vindt in vis) en ALA. Deze laatste is plantaardig en daarom een ideale bron van omega 3 vetzuren voor vegetariërs of veganisten. In welke producten vindt u ALA?



1. Chiazaad

Chiazaden hebben een neutrale smaak waardoor u ze in veel gerechten kunt verwerken. Chiazaden zitten boordevol vezels en bevatten ook meer omega-3 vetzuren dan bijvoorbeeld zalm. Vooral voor mensen die geen vis eten is chiazaad een goede bron om toch aan voldoende omega 3 vetzuren te komen.

2. Lijnzaadolie

Het omega-3 vetzuur ALA komt veel voor in plantaardige producten of oliën zoals lijnzaadolie of sojaolie. Lijnzaadolie is afkomstig van de vlasplant en is rijk aan onder andere omega-3, -6 en -9.
Lijnzaadolie heeft een lekkere smaak en kan aan veel gerechten worden toegevoegd. Het lichaam zet ALA (hoewel in beperkte mate) om in de omega-3 vetzuren EPA en DHA.

3. Walnoten

Walnoten staan bekend als een product met redelijk veel calorieën. Maar ze bevatten ook veel goede voedingsstoffen zoals magnesium, kalium, koper, zink, vezels en omega-3 vetten. Ook in walnoten vindt u het omega-3 vetzuur ALA dat uw lichaam in beperkte mate omzet in EPA en DHA.

4. Spinazie

Naast vis is omega-3 ook te vinden in groene groentes zoals spinazie. Spinazie is lekker gezond, naast omega-3 vetzuren bevat het namelijk ook ijzer, vitamine C, calcium, kalium en vitamine A.

5. Veldsla

Veldsla is een kleine bladgroente met een nootachtige smaak die, net als walnoten en lijnzaadolie het omega-3 vetzuur ALA, bevat.

6. Postelein

Postelein is een plantje dat oorspronkelijk uit India en het Midden-Oosten komt. Het heeft een licht zure en zoute smaak en u kunt het gekookt en vers eten. Deze plant bevat ALA, een stof die door het lichaam zelf in beperkte mate omgezet kan worden naar de omega-3 vetzuren EPA en DHA.

7. Peterselie

Peterselie is een bekende smaakmaker die veel gebruikt wordt in sauzen, soepen of als garnering. Peterselie bevat veel vitamine A, B en C, maar ook omega-3 vetzuren, ijzer, calcium, kalium en fosfor.


Geen vis, toch omega-3

Omega 3 plantaardig

Als u geen viseter bent is het dus mogelijk om toch aan voldoende omega-3 vetzuren te komen. Er zijn meer dan genoeg bronnen waar deze onverzadigde vetten in te vinden zijn. Als u een extra aanvulling nodig hebt, dan is er ook nog Flinndal Omega-3 Forte. Voor vegetariërs hebben we Flinndal Omega-3 Plantaardig in het assortiment en voor kinderen Flinndal Omega-3 Junior. Een complete aanvulling op de voeding met EPA en DHA voor het hart en DHA voor de hersenen en de ogen.




Lees ook:

Hebt u zich altijd al afgevraagd waarom de Flinndal Omega-3 Forte capsules dubbel gezuiverd zijn? Vis kan vervuild zijn. Daarom wordt visolie van Flinndal gezuiverd. Lees meer

Omega 3 is bij veel mensen bekend als visolie, maar de eigenlijke oorsprong van omega 3 vetzuren zijn algen. Lees meer

Naar het effect van omega 3 op de werking van het hart, werd onlangs een interessant onderzoek uitgevoerd in opdracht van Food Supplements Europe (FSE). Wij hebben de resultaten voor u samengevat. Lees meer

Geef een reactie op: Bronnen van omega 3

U gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

U gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen u graag om elke dag opnieuw het beste uit uzelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.